Genbrug og naturlige byggematerialer

Hoveddelen af et earthship er bildæk der bliver fyldt med komprimeret jord.

Som oftest foregår det i 2 mands hold en der svinger hammeren og en der skovler jord i dækket, når det er helt fyldt bliver det til enurokkeligt mursten vejer det et sted mellem 100-150kg.

rammed_tire.jpg

 

Da dækkende består af tæt komprimeret jord dækker de i andre lande kravene for at blive en bærende væg

På denne måde bygger man nord, øst og vest væggene og alle andre bærende vægge.
Ikke bærende vægge kan bl.a. bygges af adobe eller cob.

En tanke om "Genbrug og naturlige byggematerialer"

  1. Denne type ydermure udføres med en “tykkelse” på en meter således, at varmestrålningen fra solen absorberes af ydermurens overflade og ved varmestrømning over tid opvarmer den indvendige overflade af muren.

    Varmestrømningen sker over tid i forhold til materialets isolans, dvs. jo større isolans et materiale har, jo længere tid tager det varmen, at gennemstrømme materialet. I størstedelen af alle tilfælde vil varmenstrømmen søge de koldeste områder.

    Teoretisk vil det ikke være muligt, at udføre ydermure så “tykke”, at et varmetab ikke sker. Logisk kan man sige, at det er de færreste boliger der opvarmes til en temperatur markant over normal stuetemperatur, som ligger på (20-23)grader Celcius. Ved stuetemperatur ville det ikke være pratisk muligt for denne varmemængde, at kunne gennemstrømme en 1 m “tyk” ydermur. Her vil varmetabet sidde i overfladen på den indvendige side af ydermuren, men den indvendige overflade vil stadig bidrage til rummet ved varmestråling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>