Earthship modeller 2012

Af Signe Lütken og Mpho Thor Bonde

En redegørelse for earthship modeller

Overalt i verden er der bygget mange earthship inspirerede huse. Der er for eksempel mange der har købt de 3 earthship bøger, Vol. I, II og III, som Michael Reynolds har skrevet og derefter har bygget deres eget hus efter anvisningerne. Herudover hedder Michael Reynold´s virksomhed Earthship Biotecture. De står for design og byggeri af Global model, survival pod, vaulted global, hybrid og custom. I det følgende vil de forskellige earthship typer forklares nærmere.

Earthship som koncept

Eartship Biotecture har et crew, der flere gange om året tager rundt i USA eller til udlandet for at bygge earthships. Og når man taler om forskellige earthship modeller, så er det de modeller der via plantegninger er udviklet og tegnet af Michael Reynolds. Det vil sige at bygger man efter bøgerne, så har man hele konceptet, men ikke de mere detaljerede plantegninger. Derfor vil der være tale om earthship inspirerede boliger. Undertegnede har selv deltaget i flere earthship byggerier, og det er vores erfaring, at der altid opstår små tvivlsspørgsmål ved et byggeri. Og her er det, at Earthship Biotectures ekspertise kommer til gavn. Nedenfor vil der være en gennemgang af de forskellige modeller, som earthship biotecture tager ud og bygger efter plantegning af Michael Reynolds.

Global model

Designet er udviklet i løbet af 0’erne og ligner meget et konventionelt parcelhus, både i forhold til prisen for byggeriet, størrelsen og formen på værelser. Som man kan se på billedet er den aflang, rektangulær, 1-plans og har mere firkantede end rundede former. Men global modellen har stadig earthship vinduer fra gulv til loft hele vejen langs med syd og der er placeret indgange i øst og vest.global_model_1.jpeg

Global model med 3 soveværelser og 2 badeværelser: Samme moderne bekvemmeligheder som et moderne parcelhus, men uden udgifter til el, vand og varme. – og til samme pris

De forbedringer der er sket fra de tidligere modeller og til global modellen kom, drejer sig om at imødekomme de strenge byggereglementer særligt i vestlige lande, så at global model designet kan bruges i så mange lande som muligt. Det tager sig blandt andet til udtryk i følgende: effektivisering af den termiske masse, så minimumstemperaturen i den passive solvarme er hævet fra 15 til 18 grader celcius. (Indtil videre kun målt i klimazoner mere sydlige end det danske.) Der er også sket en ændring i ventilationen, hvor der er et rør midtfor forneden i den nordlige væg. Men det mest banebrydende for global modellen er knækket i taget der er fjernet. Dette gør en forskel i pris på omkring $40.000, som er det mest bemærkelsesværdige i designet. (Læg mærke til hvordan taget der opsamler regnvand hælder mod nord i stedet for mod syd.) Det har blandt andet betydet, at globalmodellens prisniveau er kommet på linie med almindeligt husbyggeri samtidig med at der selvfølgelig ikke er udgifter til el, vand og varme.

Survival Model, aka S-pod
spod.jpg

Illustration :S-pod = overlevelsesmodellen. Billedet viser den første S-pod der blev bygget i Taos, forår 2012, som formanden for Earthship Danmark og hans kone var med til at bygge. Her skylles toilettet med en spand og der er sparet på både solpaneler og vandsystem, så materialeomkostningerne kun var ca $ 4.000.

Denne model er udviklet i forbindelse med Earthship Biotectures projekter i udviklingslande. Michael Reynolds har spurgt sig selv i designet: Hvad er det mindst mulige man har brug for i sin bolig? Grundtankerne i en S-pod er derfor at bygningen skal kunne bygges indenfor et budget flere mennesker skal have råd til, og at den kun lige skal dække de fornødenheder, som folk har brug for i nødstedte lande, der fx har været udsat for flodbølger eller lignende og har mistet alt.

Det der kendetegner en S-pod er derfor, at den er lille, der er skåret på udgifter til både el- og vandsystemer samt vinduer og tag:

  • Ruderne i drivhusvinduerne er byttet ud med gennemsigtig plastik som så skal udskiftes efter 10-15år.

  • Taget er ikke dyr tømmer konstruktioner, men lavet af en metal struktur bygget som en dome, dækket af cement (se vores rejseblog om bygning af s-pod for mere info: http://expeditionearthship.blogspot.dk/ ). Dette gør den hurtigere og billigere at bygge.

  • Water organisation Modul (WOM) er minimeret til at der kun er vandudtag og ikke deciderede vandhaner. Der er ikke noget køkken. Man kan selvfølgelig installere et tekøkken, men der er ikke noget drikkevand.

  • På toilettet er der vandudtag fra væggen, som man bruger til at fylde en spand man kan skylle toilet med.

  • Badet fungerer ved hjælp af en ”shower bag”, som kun kan opvarmes af solen, så man skal ikke forvente tryk på bruseren eller varmt vand.

  • Power organisation module (POM) er minimeret til en kasse på størrelse med en ølkasse. Det betyder at solpanelerne kun kan køre LED-lamper foran og mindre watt apparater i huset, såsom mobiltelefoner. En el-keddel vil eksempelvis være for strømkrævende.

  • Der er trapper op til både bad og toilet, da afløb samt en samlingstank af bildæk er lige under huset for at gøre det så billigt som muligt. Dette kan også gøre det en udfordring at få tilladelse til at bygge i Europa.

  • Der skal bruges færre dæk end til global modellen og de er nemmere at lægge, idet U’ets form overflødiggør den hældning bagvæggen skal have i global modellen for ikke at vælte.

Det mest bemærkelsesværdige ved S-pod’en er, at materialeprisen udgør et minimum fra $ 4- 10.000. Man kan også købe tegningerne meget billigere end Global Modellens. Ovenover kan man se et billede af den første S-pod bygget i Taos 2012. Der er førhen bygget earthships der minder om denne model, blandt andet er U-modellen et gammelt design. Siden er der bygget 1-2 flere S-pods og som alle andre Earthship Biotectures designs, udvikler de sig hele tiden, så der sker konstant forandringer på den for at effektivisere den.

Som man sikkert kan uddrage af teksten, anbefaler vi ikke S-pod’en til et dansk byggeri, fordi den er så primitiv. Det vil ikke være muligt at få tiladelse til den i sin nuværende form og derudover bruges der over-ordentlig meget cement til tagkonstruktionen, hvilket heller ikke gør bygningen særlig miljøvenlig. Er du alligevel interesseret i at vide mere om, hvordan man sætter projekt S-pod igang, så kig på vores artikel om byggeriet i Tjekkiet fra maj 2012 her:http://earthship.dk/mere/artikler/tjekkiet/

Vaulted Global model

Samme tagkonstruktion som S-pod, hvilket gør den billigere og nemmere at bygge – også for folk uden byggeerfaring.

Samme moderne bekvemmeligheder som Global model.

Ordet vaulted henfører til taget, som er lavet af metal og cement, ligesom S-pod’en. I modsætning til taget på en Global model, som er mere konventionelt og kræver mere viden.

ecclesiastes_project.jpg

Illustration :Modellen er taget fra det nyeste byggeri af slagsen i Vermont, juli 2012.

Fordelen ved U-modellen er, at der er mere termisk masse, idet jorden imellem rummene også kan udnyttes. Det er i øvrigt også U-modellen Michael Reynolds anbefaler til et koldere klima som det danske, da der er flere dage uden sol.

På facebook kan du følge Vermont byggeriet fra i sommers, hvor den nyeste vaulted blev bygget: https://www.facebook.com/EcclesiastesProject. Der er blandt andet en masse lækre billeder af byggeriet, hvor earthship biotectures crew samt frivillige var forbi i 4 uger.

Hybrid Earthship

earthship_brighton.jpeg

Illustration: En hybrid er et mix af forkellige typer af earthships, såsom the hut man ser i venstre side af billedet.

Ofte bygger folk lidt af gangen med et hybrid eartshhip. Så starter de eksempelvis med den runde ”hut” model og bygger først videre, når de har penge nok. Nogle hard core earthship byggere har derfor boet i op til 5-6 år med meget primitiv elektricitet og uden rindende vand, mens de sparer penge sammen.

Custom Earthships

Der findes også en betegnelse der hedder custom earthships, som betyder, at Michael Reynolds har mere samarbejde med bygherren om at tilpasse individuelle ønsker. Det skulle kunne gøre et custom earthship mere unikt. På den måde kan alle typer af earthships designes til at blive et custom earthship- man skal dog nok regne med at spytte ekstra i prisen til designet. I og for sig mener earthship Danmark dog, at al earthship byggeri i princippet er custom earthships, da der næsten altid sker tilpasninger til det enkelte byggeri.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>